Anns blog

Anns blog

Om at drikke en kop kaffe

2017Posted by Ann Ostenfeld-Rosenthal 27 Feb, 2017 18:12
Dette er mit første lille blogindlæg. smiley
Det skal handle om at drikke en kop kaffe.

Kender du følgende situation: det er morgen, og du får øje på en tom kop på bordet. Du ved, at du har lavet en kop kaffe, og du må jo også ha’ drukket den, for koppen er tom, og du kan se, der har været kaffe i den. Men du aner ikke, hvordan du har drukket den.

Det er ikke noget problem, at du ind imellem ikke opdager, at du drikker en kop kaffe – selvom det er ærgerligt, at du ikke har smagt den, duftet til den, mærket varmen i din mave etc. Men hvis hele livet passerer forbi på samme måde – uden at du er nærværende med det, du er i gang med – så er det et problem. Som Jon Kabat-Zinn siger: ’You have only moments to live.’

Hvor mange gange gør vi noget, hvor vi bare ikke rigtigt er til stede, drikker en kop kaffe, læser avis, tjekker e-mail, snakker og lytter til radioen – alt sammen på samme tid. Hvor er duften og smagen af den kaffe?

Derfor vil jeg give dig et forslag til, hvordan du kan drikke en kop kaffe med opmærksomt nærvær. I denne lille 'øvelse' prøver man at være fuldt og helt tilstede, kun med én aktivitet: at drikke kaffe. Det er ikke sikkert, du kan gøre det hver gang, du drikker kaffe – men prøv bare at gøre det én gang. Hvis du praktiserer den jævnligt, kan det være en lille og enkel måde at skabe opmærksomhed omkring og træne nærvær, som kan overføres til andre områder i dit liv. Du kan faktisk bruge det som en lille meditation. Her kommer instruktionen.

Prøv at gøre det hele langsomt. Læg først mærke til koppen eller glasset: farven, formen, koppens eller glassets overflade: hvordan mærkes den: er den glat eller ru? Tag så fat omkring koppen eller glasset med dine hænder og mærk varmen. Så kan du dufte til kaffen, se på kaffens farve, løfte koppen, tage en lille slurk og smage på den, føle varmen, når du synker den. Måske lægger du mærke til, at der kommer forskellige tanker og følelser op: ærgrelse over at du har valgt den forkerte kaffe, selvbebrejdelse over at du drikker for meget kaffe, irritation over at den ikke smager, som den plejer, den er for kold eller varm, eller glæde over at drikke en dejlig kop kaffe, hvad som helst – lad tankerne og følelserne komme og gå, læg eventuelt mærke til dem og vend blot tilbage til din oplevelse af at drikke kaffe. Du kan sanse og mærke dit åndedræt ind imellem for at styrke nærværet. Sid til sidst et øjeblik og mærk virkningen i krop og sind.